Modet under 1900-talet
När de nya dofterna lanserats blev det inte längre intressant att lukta viol, rosor eller orangeblommor utan doften skulle väcka erotiserande fantasier som i sin tur hörde ihop med det snabbt växande modet. Modeväxlingen på tjugotalet kan ses som kvinnornas frigörelseförsök åt det mer maskulina hållet. Då flickorna började klä sig i byxor och samtidigt började intresset växa för sport och då passade inte de blommiga franska dofterna.
Genom samhällets förändringar under 1900 talet har könsrollerna tagit stor förändring. Genom att samhället har blivit mera jämställt har de två könen kommit i närmare kontakt med varandra i arbetslivet och det offentliga livet som kvinnorna förut varit isolerade ifrån. Den mystik och drömmar som kvinnor och män haft emot varandra blev mer och mer realitet och blev inte lika spännande längre.
Man skulle kunna säga att begreppen som kvinnans berusande mystik eller som hemlighetsfull trolldom ersattes med sexappeal som är en mer direkt sinnerlig frestelse. Detta påverkade starkt parfymskapandet. Kravet på dagens parfymer är att de verkar tilldragande på ett annat sätt. Det är oftast variationer som ska karaktärisera olika stilar som ska passa olika människotyper.
Under 1900-talet blev de flesta av dagens modehus etablerade. De allra flesta var också etablerade som parfymmärken. Dess centrala ort blev Paris. När modehus som Chanel, Lanvin och Dior börjar lansera sina dofter var det viktigt att skönhetsförpackningarna skulle hålla modetrenderna. Runt 20-talet var Art-Deco - rörelsens geometriska stil gällande. Flaskorna blev som accessoarer och sminkväskans innehåll var inte längre bara makeup. Det blev också en spegling av vad varje kvinna drömmer om. Hos Diors första kollektion lanserades haute couture-juveler som små lyckomedaljonger som mer blev som ögongodis. Under den här tiden blev utseendet nästan viktigare än innehållet.

Genom samhällets förändringar under 1900 talet har könsrollerna tagit stor förändring. Genom att samhället har blivit mera jämställt har de två könen kommit i närmare kontakt med varandra i arbetslivet och det offentliga livet som kvinnorna förut varit isolerade ifrån. Den mystik och drömmar som kvinnor och män haft emot varandra blev mer och mer realitet och blev inte lika spännande längre.
Man skulle kunna säga att begreppen som kvinnans berusande mystik eller som hemlighetsfull trolldom ersattes med sexappeal som är en mer direkt sinnerlig frestelse. Detta påverkade starkt parfymskapandet. Kravet på dagens parfymer är att de verkar tilldragande på ett annat sätt. Det är oftast variationer som ska karaktärisera olika stilar som ska passa olika människotyper.
Under 1900-talet blev de flesta av dagens modehus etablerade. De allra flesta var också etablerade som parfymmärken. Dess centrala ort blev Paris. När modehus som Chanel, Lanvin och Dior börjar lansera sina dofter var det viktigt att skönhetsförpackningarna skulle hålla modetrenderna. Runt 20-talet var Art-Deco - rörelsens geometriska stil gällande. Flaskorna blev som accessoarer och sminkväskans innehåll var inte längre bara makeup. Det blev också en spegling av vad varje kvinna drömmer om. Hos Diors första kollektion lanserades haute couture-juveler som små lyckomedaljonger som mer blev som ögongodis. Under den här tiden blev utseendet nästan viktigare än innehållet.
